Ny formula på Scotch Naturals lack

 

Ni minns kanske att jag i ett tidigare inlägg om Scotch Naturals lack i nyansen Blood and Sand skrev att det började flaga samma dag som jag målat det, det visade sig inte vara någon tillfällighet, redan dagen efter hade mer än hälften av lacket från alla naglar flagat bort.

 

Helena skrev då i kommentarsfältet att Scotch ändrat formulan på sina lack och att lacken i och med förändringen både fått dåligare hållbarhet och en mattare finish. En ingrediens butoxy diglycol har lagts till och på bl.a. eleven beskrivs de flesta av Scotch Naturals lack numera som matta. Exempelvis beskrivs Highland Fling som ett matt lack, som jag inte alls upplevde som matt i finishen då jag köpte det i vårast när det ännu hade den gamla formulan.


 

Bilden här ovan är tagen från deras hemsida och som ni ser står det en del om den ändrade formulan där.
Väldigt synd att Scotch har ändrat formulan på sina lack till det sämre, de var ju så bra tidigare. Jag har mailat dem och frågat om den nya formulan för ganska länge sedan men jag har ännu inte fått något svar.

Man skulle ju tycka att de borde överväga att ändra tillbaka formulan till den gamla om det är många som klagar, för det måste ändå vara en del som gör det, lacket har ju nästan helt flagat av dagen efter man målat, vad är då vitsen med att lacka?

Om jag hade vetat att formulan skulle ändras och bli så här dålig hade jag bunkrat upp med lack före, nu får vi bara hoppas att de förstår att ändra formulan igen.

Har du testat den nya formulan?

UPPDATERAT: Jag fick svar från scotch idag angående min fråga om varför de ändrat formulan, här är en del av svaret:



"I'm so sorry you are having trouble with our new formulation. Like the old formula, 
this one requires a period of adjustment for most people--which entails a few weeks
of proper nail prep and frequent applications. Did you follow the instructions on
the card included with your order?

For most people, the new formula has yielded better results than our old formulation
which was quite thin and watery and often required three coats to achieve the
desired color. By contrast, the new version is much thicker, much richer and applies
more opaque, requiring fewer coats. Though it does dry to more of an eggshell
finish, the key is in the top coat! Use of the fabulously shiny top coat adds a
layer (or two) of chip resistance, but also gives you a salon-finished look from
a completely safe and non-toxic at-home product.

The crucial element to getting the salon quality finish is nail prep and application
technique--which we explain on the instruction card we include with every order.
Although there is an initial period of adjustment, I think you will find that the
more you use our polish the longer it lasts."



Kommentarer
Postat av: Agnes

Tack för att du informerar om det! Får hoppas att de ändrar tillbaka till den gamla formulan!

2011-10-12 @ 18:45:40
URL: http://ekolicious.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Det hoppas jag också, synd att ett så bra nagellacksmärke som Scotch går och ändrar formulan till det sämre.

2011-10-12 @ 18:54:32
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Jenny / Rosella Eco Beauty

Nej, men vad kass! Både vad gäller den nya formulan och att de inte svarar på mail. Men du är inte ensam, jag har mailat dem flera gånger och aldrig fått svar och jag vet fler som inte heller fått svar...

2011-10-12 @ 18:59:13
URL: http://rosellaecobeauty.se
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Eller hur! Jag undrar hur många kunder de egentligen kommer att behålla om de fortsätter på det här sättet, för vem vill köpa lack som inte ens har en hållbarhet på en dag.

2011-10-12 @ 19:13:13
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Mona / La Vie est Belle

Men så synd! Jag som inte ens hunnit beställa mina Scotch lack. Får vänta och hoppas på att de ändrar formulan.

2011-10-13 @ 11:13:14
URL: http://est-belle.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Vi får hoppas att de gör det.

2011-10-13 @ 14:10:18
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag mejlade också för rätt länge sedan och klagade och har sent omsider fått svar från dem med liknande innehåll som du, så jag har till slut bestämt mig för att ge den nya formulan en chans och följa deras råd om att använda den ofta under ett par veckor. Får se om det är som de säger att hållbarheten förbättras då... Hoppas! Jag är nagellacks-addict men försöker gå över helt till vattenbaserat i och med att jag även gått över till rena skönhetsprodukter. Scotch verkade som lösningen på detta men inte om det inte håller på nageln...

2011-10-14 @ 19:19:12
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Jag tänkte också testa mig fram nu och se om lacket blir bättre med tiden. Jag skall försöka vara noga med bas- och topplacket och måla två lager topplack som de skrev att man kunde göra. Jag hoppas verkligen också att Scotch nya formula skall gå att använda, för de har så snygga färger på sina lack, snyggare än några andra vattenbaserade lackmärken har.

2011-10-14 @ 19:41:32
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Caroline, Makeupedia

Har aldrig provat deras lack, men är väldigt nyfiken trots allt!

2011-10-19 @ 19:22:57
URL: http://www.makeupedia.se
Postat av: xenonin

Jag har precis köpt deras neat, seething jealousy och ceasefire alldeles nyligen. Enligt flaskan innehåller flaskorna den nya formulan. Den håller OK. Efter 24 timmar har alltid någon liten flagning uppstått på någon av mina 10 naglar, men då målar jag bara över. Efter 3-4 dagar går det inte att lappa och laga mer (fast det är fortfarande massa färg kvar - men flagningarna gör att det ser tråkigt ut) och det är bara att ta bort och börja om. Men då använder jag alltid deras underlack och överlack. Gillar inte riktigt deras svar som alltid är "har du följt instruktionerna" så fort någon klagar på produkten. Konspirationsteori: Kanske blev hållbarheten sämre för att kunna sälja över-underlack ;-)?

2011-10-21 @ 21:24:17
URL: http://xenonin.blogspot.com/
Postat av: Xenia

Hmm just det jag polerar också ytan på nageln. Jag ska nog prova lacket utan under- och överlack också. Men jag upplever inte att min seething jealousy är matt (har gjort mina lappningar utan överlack). Det blir såklart mycket glansigare med överlack, men definitivt inte matt. Jag tror att de med matt bara menar att det inte innehåller "skimmer" av typen pärlemor. Jag skulle säga att det här lacket är marginellt sämre i hållbarhet än Depends minilack utan över- och underlack och nagelpolering. Är de någon som har prova Sun Coat eller Mezayas hållbarhet? Synd att Sun Coat uteslutande verkar ha skimrande lack... Mezayas ser riktigt fina ut!

2011-10-21 @ 21:50:33
URL: http://xenonin.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Efter att jag fick svar av Scotch försökte jag verkligen följa instruktionerna slaviskt, jag grundade med baslack, sen lackade jag två gånger med Blood And Sand till sist avslutade jag med två lager topplack. Nagellacket började ändå flaga rätt rejält dagen efter att jag målat.

Jag funderade på det också, att de försämrade hållbarheten för att sälja mer topp- och baslack, vem vet egentligen hur de har tänkt? ;)



Jag vet att Hannah på naturligt snygg (http://www.naturligtsnygg.se/?p=18437) har testat både Mezayas lack och Suncoats. Helena skrev också i kommentarsfältet här (http://beautytalk.blogg.se/2011/september/utkast-sept-22-2011.html#comment) lite om Mezayas lack. Om jag inte tar fel så tror jag också att Jenny på rosellaecobeauty testat båda sorterna (http://www.rosellaecobeauty.se/).

Mezayas nagellack är jag också riktigt nyfiken på, om Scotch inte förbättrar formulan tror jag att jag skall slå till på ett eller två Mezaya lack.

2011-10-22 @ 09:59:33
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Xenonin

Kan det inte vara så att (precis som andra märken på lack) så varierar hållbarheten för olika färger? Jag vill verkligen gilla Scotch. Jag vill också gärna gilla att de är vattenbaserade. Men jag ogillar deras marknadsförings-formuleringar om att det är "100% non-toxic". Bara för att det är vattenbaserat betyder det inte att det är nyttigt att äta. Kanske snarare tvärtom? Vi består ju till stor del av vatten och kan därmed lösa upp färgen. Med tanke på att det flagnar mycket mer och lättare, så är ju frågan om man inte får i sig mer lack när man lagar mat med dem på fingertopparna? (Ingen har ju hittills dött en akut död av flagnande traditionella nagellack heller.)

2011-10-22 @ 10:45:55
URL: http://xenonin.blogspot.com/
Postat av: Xenonin

Förresten så har jag nu provat min Ceasefire utan över och underlack. 24 h senare och 1 dusch har det inte flagat något alls. Så det låter som att din flaska kan vara defekt? Kan du inte reklamera varan hos dem? För den gamla formulan sitter ju på dina naglar, men inte just den här flaskan? (Nu har jag använt Hopscotch borttagning två gånger och haft mina naglar målade med Schotch Naturals i över en vecka)

2011-10-24 @ 22:44:27
URL: http://xenonin.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Jag vill också verkligen gilla Scotch lack och det kan mycket väl vara så som du skriver att det är skillnad på olika lackfärger. Kanske det är glittret i Blood and Sand som ställer till problem också. Det var väl just Blood and Sand som Helena hade problem med också tror jag.



Ceasefire verkar ju sitta som berget, jag antar att jag får ge den nya formulan en chans till och testa en annan lackfärg än just Blood and Sand.

2011-10-25 @ 16:31:07
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Kicki

Jag målade naglarna igårkväll med Scotchs turkosa och ett lager överlack, inget underlack. Nu är klockan 12 på förmiddagen och jag har färg kvar på 2,5 fingrar. Andra gånger jag testar den här veckan. Baslacket är beställt och på väg men ärligt talat... vad sjutton?

2013-02-22 @ 12:04:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0