Oljerengöring


Som jag skrivit tidigare så använder jag mig just nu av rena oljor när jag rengör mitt ansikte på kvällen. Detta på grund av att jag har fått en del problem med min hud på sistone. Jag körde tidigare med mandelolja men nu har jag bytt till olivolja istället.
När min mandelolja höll på att ta slut så bestämde jag mig för att testa olivoljan, som är lättare att få tag på än mandeloljan och dessutom billigare. Jag blev faktiskt förvånad när jag märkte att jag gillade olivoljan bättre än mandeloljan som rengöring. Den tar bort smink och annan smuts från ansiktet riktigt bra och huden känns också lugnad av olivoljan, dessutom känns den också lite tunnare än mandeloljan och mer behaglig att massera in över ansiktet.

Så jag skall nog fortsätta med olivoljan nu istället för mandeloljan. Mandeloljan är också väldigt bra men olivoljan känns snäppet bättre för min hud. Jag har tidigare också testat att rengöra huden med en blandning av ricin- och solrosolja, tyvärr kändes den inte helt hundra för min hud. Den kändes inte tillräckligt skonsam och dessutom kändes den väldigt klibbig. Det här med oljor är ju väldigt individuellt beroende på vad man har för sorts hudtyp osv.

Olivoljan sägs bl.a. ha antiinflammatoriska egenskaper och för min hud som väldigt lätt får finnar nu för tiden så låter det som en bra egenskap. Jag har tidigare skrivit ett kort inlägg om olivoljan här. Mer info om olivoljan finns på bl.a. shenet.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Kul att det funkar så bra för dig! Jag föredrar dock mandelolja eftersom att jag inte gillar olivolje-lukten :)

2011-12-08 @ 18:09:09
URL: http://ekolicious.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag älskar olivolja. Det är bra för så mycket! :)

2011-12-08 @ 18:59:17
URL: http://Emma-ls.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Agnes: Ja lukten är ju lite speciell, men jag har vant mig vid den och märker knappt att den luktar längre. ;)



Emma: Den är verkligen det. :)

2011-12-09 @ 07:46:50
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: elli

Jag använder också olivolja, blandat med avocadolja nu på vintern. Men på näsan tar jag ricin för att hålla pormaskarna borta!

2011-12-09 @ 08:57:10
Postat av: Natasha

Det är verkligen individuellt det här med oljor. Jag har också provat mig fram med olika varianter och just nu funkar blandningen av oliv- och ricinolja alldeles utmärkt på mig. Jag tar 3 delar olivolja och 1 del ricinolja.

Lycka till! ;)

2011-12-09 @ 10:01:59
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Elli: Kanske jag också ska testa ricin på näsan, har också en del svarta pormaskar på den.



Natasha: Det är ju det, sesamolja är en annan olja jag är nyfiken på att testa som rengöring, kanske blir att testa den efter olivoljan. :)

2011-12-09 @ 18:23:52
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Sofie

Gillar också mandelolja och olivolja! Skönt att slippa betala multum för rengöring. ^^

2011-12-09 @ 18:43:34
URL: http://ekosmetika.wordpress.com
Postat av: Estelle

Om du testar Sesamolja får du i så fall inte vara rädd för om huden börjar blossa upp med orenheter, det är nämligen en väldigt utrensande olja.

Har testat sesamolja både som hudolja i ansiktet och som rengöring med just resultatet att huden blev sämre med pormaskar och finnar...

Slutade för att jag inte pallade med det...kanske hade det blivit bättre efter någon månad el så?!?

2011-12-10 @ 16:57:46
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Malin

Roligt att det fungerar bra. :-)

Jag tror olivolja och oliv/ricinolja är vanligast att använda när det gäller OCM ( OilCleansingMethod).

En kompis använder det nästan jämnt.

Själv är jag nog mer förtjust i mandeloljan, men jag använder inte OCM dagligen utan bara ibland. Däremot gillar jag att använda mandelolja istället för kvällserum ibland.

2011-12-11 @ 08:02:32
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Malin

Läste jag någonstans att du hade hund?

Ras och namn?

Nyfiken... ;-)

2011-12-11 @ 08:04:47
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Sofie: Det är verkligen det, finns knappt någon billigare rengöring än olivolja. :)



Estelle: Ja jag har läst det att sesamolja är väldigt utrensande, hoppas i alla fall att den inte ger upphov till dålig hud hela tiden, kanske det blir bättre efter att utrensningen är slut.

Hur länge använde du sesamoljan?

2011-12-11 @ 11:50:55
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Malin: Ja vi har en hund, en liten vit Coton de Tulear. Han heter Lufsen och är 12 år nu men han är fortfarande lika energisk och busig som när han var valp. ;)

Hundar är verkligen fantastiska, kan nästan inte föreställa mig livet utan hund, vem skulle då möta en i dörren när man kommer hem med viftande svans och glad uppsyn. :)

Visst har du också hund?

2011-12-11 @ 11:55:00
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag mötte en Coton de Tulear när vi var hos veterinären senast. Det var en valp som var kortklipp och så söööt! :-)

Tänker att det verkar så behändigt ibland med en mindre hund. Vad roligt att er Lufsen fortfarande är så pigg. Hoppas han fortsätter och vara det länge än... Men kan inte Coton de Tulear bli riktigt gamla uppåt 16-18 år?

Jo, jag har både katt och hund. Zanto är 2,5 år och Rhodesian Ridgeback och Bilbo är 15 år och en Birma. Det var lite turbulent när vi skulle sätta ihop en energisk valp med en äldre kattherre, men nu är de bästa kompisar. Zanto är nog mer förtjust i Bilbo än tvärtom, men det brukar ge varandra morgonpuss och kvällspuss! :-) Visst är det härligt med husdjur! De blir så härligt hemma när man hör små ( och stora) som tassar omkring och de är jättegosiga bägge två! :-)

2011-12-11 @ 19:01:35
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Jag hoppas också att vi får ha Lufsen länge ännu, man fäster sig så mycket vid sina lurviga vänner. ;)

De sägs kunna bli ganska gamla så förhoppningsvis lever han åtminstone tills han blir 16, hoppas förstås på att han skall leva ännu längre än så.



Vad häftigt att katten och hunden blivit bästa vänner! :) Husdjur är verkligen toppen!

2011-12-12 @ 17:40:05
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Qbrium

Vad härligt att du hittat en olja som funkar för dig, samtidigt synd att du inte gillade mandeloljan. Men som någon tidigare i kommentarsfältet skrivit - det är verkligen individuellt med oljor.



Jag kör bestämt på mandeloljan, men om jag är på resande fot använder jag olivolja. Känns praktiskt att gå in till första bästa butik - köpa en olja som man kan ha som rengöring till ansikte, och till kroppen i duschen, mjukgörande och återfuktande på samma gång... och sedan är det så billigt att man med gott samvete kan lämna flaskan i hotellrummet när man åker hem.

2011-12-13 @ 00:51:16
URL: http://4u-yourspace.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Det är inte så att jag inte gillar mandeloljan utan jag tycker faktiskt den är bra, det är bara det att jag gillar olivoljan ännu mera. Men mandeloljan är riktigt bra den också. :)

2011-12-13 @ 16:41:10
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0