olivolja

Jag tänkte införa en ny kategori där jag skriver lite om de vanligaste basoljorna, t.ex. olivolja, jojobaolja, mandelolja osv. Att använda oljor är ganska nytt för mig så det här är också ett sätt för mig att lära mig mera om vad de olika oljorna har för funktion.

Först tänkte jag knåpa ihop några rader om kanske den mest kända oljan av alla, olivoljan.




Olivolja

Det latinska namnet som förekommer på INCI är Olea Europaea Oil

Utvinns genom att man pressar oliver.

Den bästa olivoljan är den som framställs ur den första pressningen, den benämns Extra Virgin eller Jungfruolivolja.

För hudvård skall man använda den kallpressade Extra Virgin olivoljan, bäst är förstås att den är ekologiskt odlad också.

Om du har torr eller sprucken hud är olivolja väldigt bra att använda, den verkar antiinflammatoriskt och kan därför lindra irritation och klåda. Olivoljan sägs även hjälpa mot eksem.

Olivoljan har många användningsområden, i princip kan man använda den överallt på huden, både som återfuktare och som rengörare.

Man kan t.ex. använda den som hårinpackning, använda den i kropps- eller ansiktsskrubber, till torra nagelband osv.

Olivolja kan även användas vid insektsbett eller när man bränt sig i solen.

Källor: 1, 2, 3, 4(bild), 5(bild)

Kommentarer
Postat av: Carola

Bra att du skriver om oljor! Jag brukar alltid använda mig av krämer av olika slag, men min sambo säger att jag ska använda oljor istället. Billigare, naturligare, renare... Men jag har svårt att komma igång, jag vet inte riktigt vad jag ska använda dem till eller vilken olja som passar bäst till vad. Så jag kommer att läsa dina inlägg om oljor med stor nyfikenhet. Intressant att läsa att olivolja fungerar vid insektsbett tex - jag har nyss fått ett getingstick i pannan och det ser inte särskilt vackert ut...

2011-06-14 @ 15:11:13
URL: http://www.barnboksbloggen.se
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Kul att du gillade inlägget. :)

Oljor är ganska nytt för mig också men efter att ha läst om hur bra de är för huden var jag ju tvungen att testa.

Jag kan bara hålla med alla om att det känns väldigt bra att använda oljor som hudvård.

Just nu använder jag en ansiktsolja från Dr. Hauschka och den är riktigt bra. Sen använder jag också olivolja och jojobaolja lite varstans på kroppen, jojobaoljan har funkat väldigt bra på mina torra nagelband t.ex.

Jag visste inte heller att olivolja funkade vid insektsbett förrän jag skrev det här inlägget, alltid kul att upptäcka nya användningsområden för olika saker. :)

2011-06-14 @ 16:41:26
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Agnes

Min favoritolja är nog mandelolja, använder den som mascara borttagning varje dag och det funkar finfint. Den lämnar dock en liten hinna efter sig men för de som vill undvika det funkar olivolja minst lika bra, jag är dock inte så förtjust i hur olivolja luktar så av den anledningen håller jag fast vid just mandeloljan. http://4u-yourspace.blogspot.com/ har väldigt bra koll på olika oljor, var lite tveksam till en början men nu är jag helt övertygad! Mandeloljan funkar också utmärkt som intimtvätt och ansiktsrengöring, i ansiktsmasker och peelingar m.m. Och bäst av allt är att den inte luktar nånting alls! Sesamolja är jag också lite nyfiken på, den ska tydligen vara jätte bra som kroppsolja :)

2011-06-14 @ 17:28:20
URL: http://agjo.blogspot.com
Postat av: Sandra

Jag använder jojobaolja nu i ansiktet och den är fantastisk! Jag har hört så mycket gott om Dr Hauschkas olja så jag ska nog testa den också :-). Ska testa lite olivolja på min 100 myggbett jag fick i helgen ;-)

2011-06-14 @ 17:51:19
URL: http://fragafrisoren.wordpress.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Agnes: Jag brukar också använda olja, främst då jojobaolja, till att ta bort mascara eftersom naturliga mascaror kan vara förvånansvärt svåra att tvätta bort. ;) Det där med att en hinna lämnar kvar efteråt upplever jag också med jojobaoljan.

Mandelolja har jag inte testat ännu men jag är väldigt nyfiken på den, verkar ju vara en riktig toppenolja med många användningsområden.



Sandra: Dr.Hauschkas ansiktsolja är verkligen bra, den har klarat av att lugna min blandhy och göra den mer balanserad.

I sommar tänkte jag också börja använda endast jojobaolja i ansiktet, jag har hört att den passar för oren hud så jag tänkte ge den en chans och se vilket resultatet blir.

2011-06-14 @ 19:21:54
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Agnes

Ja oljor är otroligt bra på att lösa upp smink! Jojobaolja har jag inte testat än men har tänkt köpa det när min ansiktsolja har tagit slut :)

2011-06-14 @ 19:46:04
URL: http://agjo.blogspot.com
Postat av: Hanna

Intressant! Jag ser fram emot att läsa fler inlägg i samma kategori framöver. Kul idé!

2011-06-14 @ 21:30:44
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Kul att du uppskattar den nya kategorin. :)

2011-06-18 @ 13:53:09
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0