Kosten som aknebekämpare

I samband med mina hudproblem har jag allt mer sett över kosten och verkligen försökt börja äta ännu hälsosammare än förut. Kost är något som alltid intresserat mig, men på den senaste tiden har jag verkligen läst allt jag kommit över om kost och hudproblem och desto mer jag läser desto mer intresserad blir jag.

Jag är absolut ingen expert på ämnet men de här fem grundpunkterna har jag följt nu i ett par veckor och tänker fortsätta följa dem så länge som möjligt för att sköta om huden från insidan.


1. Bort med allt socker! Socker är något som jag sedan tidigare vet är dåligt för min hud. Om jag äter mycket socker märker jag direkt att huden blir allmänt sämre och lättare får finnar.



2. Undvik livsmedelstillsatser, livsmedelstillsatser belastar levern och enligt vissa källor kan en överbelastad lever bidra till en förvärrad akne.





3. Jag väljer rågmjöl och fullkornsvarianter över vitt mjöl. Snabba kolhydrater är dåligt för huden genom att dessa höjer blodsockernivån, en förhöjd blodsockernivå leder till utsöndring av hormonet insulin som i sin tur leder till utsöndring av androgener som påverkar akne negativt. Jag väljer långsamma kolhydrater över snabba.



4. Jag försöker äta tillräckligt med frukt och grönsaker varje dag, enligt de flesta rekommendationer skall man äta cirka fem nävar frukt och grönsaker varje dag. Frukt och grönt innehåller massor med vitaminer och antioxidanter som är nyttiga för kropp och hud.




5. Jag satsar på att äta rätt sorts fetter och väljer bort de dåliga fetterna som t.ex. de inflammationshöjande transfetterna som påverkar huden negativt. Däremot försöker jag få i mig mer av de goda fetterna såsom de anti-inflammatoriska omega 3 fetterna.


Bildkällor: 1, 3, 4 och 5.

Kommentarer
Postat av: ekojante

Det låter som jättebra grejor du gör för att huden ska må bättre. Om du är jätte noga med att utesluta socker så är bär bättre än frukt. Bara ett lite tips.

2012-04-10 @ 15:29:56
URL: http://ekojante.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Tack för tipset! :) Jag försöker verkligen hålla nere sockerintaget på noll, med undantag för just frukt, så det här med bär skall jag tänka på i framtiden!

2012-04-10 @ 16:03:06
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Wysteriia

Jag fick utslag pga för mycket socker i kosten + zinkbrist tidigare...inte så jättekul! Äter tyvärr väldigt dåligt igen så är rädd att det ska bli så igen men än så länge har det gått bra...peppar peppar ;)

2012-04-14 @ 11:32:09
URL: http://Wysteriiasblogg.se
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Hoppas du inte får problem med din hud igen, vet hur jobbigt det kan vara!

2012-04-14 @ 18:58:45
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: emma

Jag har börjat dricka en massa vatten vare dag, oftast med lite äppelcidervinäger, och min hud verkar svara på det. Dessutom hjälper det med sötsuget när utesluter sött ur kosten.

2012-04-19 @ 08:27:48
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Jag har också börjat dricka mer vatten sedan ett par månader tillbaka, försöker satsa på att dricka minst nio glas per dag så att huden skall må börja må bättre. Precis som dig tar jag också äppelcidervinäger varje dag men oftast bara en matsked per dag, kanske borde öka lite på intaget när du har sett bra resultat av det. :)

2012-04-19 @ 15:21:02
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Pharmd962

Hello! dccddcf interesting dccddcf site! I'm really like it! Very, very dccddcf good!

2013-01-20 @ 00:13:28
URL: http://apxoiey1.com/aoasqx/5.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0