En fråga till Wen om deras "naturliga" produkter


Ni minns kanske att jag skrev ett inlägg om Wens inte så naturliga hårvårdsprodukter för en tid sedan, här kan ni läsa det. Wen menar att deras produkter är naturliga när de i själva verket innehåller kemikalier som kan vara väldigt hudirriterande.

Linda föreslog att jag skulle maila dem och fråga dem om deras produkter, varför inte tänkte jag och skickade iväg ett mail till dem.

Min fråga löd så här:

"I would like to know how you can call your products natural when they contain dangerous chemicals such as Methylchloroisothiazolinone, Polysorbate 60, PEG-60 Almond Glycerides and Methylisothiazolinone?

Methylisothiazolinone for example, is said to cause allergic reactions and Lab studies on brain cells of mammals also suggest that Methylisothiazolinone may be neurotoxic."

Detta fick jag till svar:

"Thank you for your feedback regarding Wen by Chaz Dean. Please be assured that your comments have been forwarded to the appropriate person for review.

In order for the product to have a shelf life, it must contain preservatives. Chaz Dean products have been confirmed as safe for everyone, regardless of age, race, or gender. All ingredients in Wen's formula are approved for cosmetic use by the FDA.

Again, we appreciate your taking time to send us your comments."


Ett ganska värdelöst svar var vad jag fick. Jag tror att det här bara är något massproducerat svar som de skickar ut till alla som funderar över innehållet i deras produkter.
Många naturliga märken använder konserveringsmedel som är helt naturliga så varför skulle Wen då inte kunna göra det, vilken dålig ursäkt de hade.

Kommentarer
Postat av: Sarah

Sen kan man ju också fråga sig hur länge ett schampo/balsam måste hålla. Är det verkligen rimligt att man ska kunna ha en flaska i ett helt år utan att den blir dålig? Jag tror nog att de flesta kan svara nej på den frågan. Sen så klart måste de hålla i butikerna också, det förstår jag, men det är ju precis som du säger, när det finns naturliga konserveringsmedel, varför inte använda de då? Dåligt av WEN.

2011-09-26 @ 17:14:58
URL: http://ecocentrisk.wordpress.com
Postat av: Sofie

Ursäkta min franska, men vad i fan har RAS med saken att göra!?

Jag blir genuint upprörd.



Håller med dig till 100%..

Om många andra klarar sig utan farliga konserveringsmedel så borde väl Wen göra det också.

2011-09-26 @ 17:58:51
URL: http://lecapitan.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Sarah: Eller hur, oftast använder man ju upp ett schampo på bara några månader.



Sofie: Jag fattar inte heller varför de drar in dem, det är bara fegt att hänvisa till att något annat organ skulle ha godkänt kemikalierna som "säkra", borde de inte själva ha lite bättre koll på vad de stoppar i sina produkter.

2011-09-26 @ 20:24:52
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Qbrium

sv: tack. Jag lovar att uppdatera om eventuella resultat. Om den skulle ersätta min syntetiska Propyless kräm skulle jag bli hur nöjd som helst.



Vem har sagt att djurmedicin bara ska användas på djur? ;)



...angående ditt inlägg: det är bra att infrågasätta företag. Jag upprepar hela tiden att man ska gå efter huvudet och innehållsförteckningen trots att produkten skyltat med bra innehåll, naturliga produkter etc, etc.

2011-09-26 @ 21:26:23
URL: http://4u-yourspace.blogspot.com/
Postat av: Malin

Jag kommer tyvärr inte ihåg vart jag såg inlägget, men det var en tjej som hade skickat brev till Dove ( jag tror det var Dove) och klagat för de hade hängt gifter på hennes dörr när de hängde gratisprov på folks dörrar. Hon förklarade att hon inte med gott samvete kunde slänga deras gifter i hemmets sopor utan måste åka en avsevärd bit för att slänga dem i giftigt avfall på en avfallsanläggning. Haha, skrattade gott av hennes kommentarer! :-) Men hon fick samma kommentar av Dove som hänvisar till att ingredienserna de använder var godkända av FDA. Detta var med andra ord inte i Sverige utan i USA. Men bra ändå Elisabeth att du skickade in och klagade även om de inte verkar ta åt sig...

2011-09-26 @ 22:01:15
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Jeanette

Det jag reagerade mest på i deras svar var just det som SOfie (lecapitan blogg)nämnde," regardless of age, race, or gender". Som inte har något med saken att göra alls;)



Av deras svar att dömma försöker de smita ifrån din frågeställning "Varför de kallar sina produkter "Naturliga". Du ifrågasatte ju just det och inte hållbarheten på produkterna.

Fy på dom säger jag!

Postat av: Elisabeth-beautytalk

Malin: Jag tror också att jag har läst det inlägget någon gång, synd att företagen inte verkar ta mailen de får på allvar. Bra kommentar hon hade. ;)



Jeanette: Oj, jag fattade nog Sofies kommentar lite fel tror jag.

Det är som du säger, det spelar väl inte någon roll vad man har för ålder, hudfärg eller kön. Hela deras svar är som ett enda stort skämt.

2011-09-27 @ 14:44:02
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Agnes

Riktigt kasst! Hoppas inte att någon går på deras lögner om att produkterna är "naturliga"!!

2011-09-27 @ 18:02:19
URL: http://ekolicious.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Det hoppas jag också.

2011-09-27 @ 20:45:05
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Linda

Arrrghhh... Tråkigt att dom inte kan ta till sig kritiken och undersöka saken vidare intern. Riktigt bra att du mailade! Inom en snar framtid kanske vi har fått några företag att åtminstone fundera bra konserveringsmedel!

2011-09-27 @ 22:36:15
URL: http://www.ekohudvård.com
Postat av: Sofie

Malin: Här är länken till inlägget du berättar om.

http://notjustaprettyface.org/blog/dove-please-dont-hang-your-chemicals-on-my-door-knob



Riktigt bra inlägg! =)

Kommentarena till det inlägget är också värda att läsa.

2011-09-28 @ 16:21:37
URL: http://lecapitan.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Linda: Det är verkligen synd att de inte verkar bry sig om mailen de får, men som du säger får vi hoppas att de i framtiden börjar se efter konserveringsmedlen mer.



Sofie: Tack för länken. :)

2011-09-29 @ 15:57:22
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Helena

Tänk vilken tur att det finns engagerade människor som du:-)Jag hittade Wen på nätet igår och kollade efter deras innehållsförteckning,men det stod bara att den innehöll naturliga ingredienser....



Så glad att jag hamnade på din sida och fick veta vad som verkligen var i deras produkter...

2011-09-29 @ 17:41:20
Postat av: Maja

Hej, testa urtekrams produkter istället. Behöver inte tvätta håret lika mycket längre, håller sig rent längre och det innehåller minimalt med kemikalier, och de redovisar allt innehåll.

Deras bodylotion funkar också riktigt bra, är känslig för andra, men min hud mår fantastiskt nu.

Kolla in deras hemsida: www.urtekram.com

2012-04-02 @ 13:47:14
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Tack för tipset, skall kolla in dem! :)

2012-04-03 @ 14:13:18
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0