Ricinolja i läpprodukter

Exempel på läppbalsam utan ricinolja.

Något jag har upptäckt ganska nyligen är att jag inte kan använda läppbalsam eller produkter för läpparna som innehåller ricinolja. Jag hade faktiskt ingen aning förut om att man kan vara känslig för ricinolja i läpprodukter, förrän jag läste att någon hade skrivit på en blogg att deras läppar blev röda och spruckna av ricinolja.

Jag hade tidigare funderat på varför mina läppar brukade bli väldigt irriterade och spruckna av vissa läppbalsam och när jag läste det där förstod jag att det var ricinoljan som orsakade problem, eftersom mina läppar blev bra igen när jag slutade använda läppbalsam med ricinolja.
Jag har experimenterat lite efteråt också och märkt att när jag använder exempelvis läppglans med ricinolja blir läpparna irriterade, så nog var det ricinoljan.
Jag läste också på shenet att ricinolja "kan irritera och göra läpparna torra och inflammerade".
Så om dina läppar är spruckna och irriterade kan det bero på ricinoljan, om du är känslig mot den vill säga, spruckna läppar kan ju bero på en massa andra saker också förstås.


Kommentarer
Postat av: Cyt

Det visste jag inte! Bra att veta i framtiden :)

2011-10-23 @ 11:31:50
URL: http://Lennhammer.wordpress.com
Postat av: Estelle

Intressant och väldigt bra att veta eftersom jag sedan lite mer än ett år tillbaka bara tycks tåla Weledas läppbalsam ok, allt annat jag har testat har gjort mina läppar spruckna irriterade och flagiga som tusan :(

Ska verkligen kolla upp om de innehöll ricinolja...fast det kan vara eteriska oljor som irriterat också...

2011-10-23 @ 12:28:46
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Jag tänkte ta upp det just därför att det kanske inte är så många som visste det från förut, jag till exempel hade ju ingen aning om att man kunde reagera på ricinolja före jag läste det på en blogg.

Vad jobbigt att dina läppar varit bråkiga, men bra att i alla fall Weledas läppbalsam funkar. Kanske du också är känslig för ricinolja.

2011-10-23 @ 14:13:51
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Mona / La Vie est Belle

Intressant, det ska jag komma ihåg för framtiden. Bra inlägg Elisabeth!

2011-10-26 @ 20:42:30
URL: http://est-belle.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Kul att du uppskattade inlägget! :)

2011-10-27 @ 14:13:56
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Malin

Intressant. Tror inte jag reagerar på ricinolja, men bra och veta. Ibland kommer ju reaktionen efter hand och beror lite på hur mycket som finns i produkten. Jag kan få jättereaktioner på produkter med citrus, men ibland inte alls. Verkar påverkas av mängd, typ av produkt och hur ämnet framställs. Något jag reagerar starkt emot oavsett mängd är lanolin. Det är rena katastrof, jag ser ut som jag har röda hund och vattkoppor samtidigt! Kan också finnas i läppprodukter.

2011-11-06 @ 10:01:20
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Oj, vad kraftigt du reagerar på lanolin.

Jag minns att du skrivit om citrusfrukterna förr i samband med när jag skrev om mina hudproblem. Jag försökte då faktiskt äta färre citrusfrukter och kanske att min hud faktiskt lugnade sig lite, även om det kunde bero på någon annan sak jag gjorde också.

Jag är lite orolig för att jag reagerar på stark mat också, jag älskar att äta kryddstark mat men jag har försökt hålla nere på det också på sista tiden.

Det är svårt det här med mat, att veta vad huden gillar och inte gillar.

2011-11-06 @ 15:06:26
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0