wen hårvård, naturligt?

 

Har ni sett reklamen för Wens hårvårdsprodukter i Tv-Shop? Jag såg den för någon dag sedan och blev nyfiken på hur naturliga deras produkter kan tänkas vara, i reklamen sägs det bland annat (om schampot) att det inte innehåller några skadliga kemikalier eller sulfater utan istället rengörs håret med en blandning av örter, extrakt och essentiella oljor.


På deras hemsida beskrivs schampot så här:

"WEN® Cleansing Conditioner is a revolutionary new concept in hair care. A 5-in-1 formula, this one product takes the place of your shampoo, conditioner, deep conditioner, detangler and leave-in conditioner. It cleanses hair thoroughly but without lathering and all the harsh ingredients that may be found in ordinary shampoos—it is designed so it won't strip your hair and scalp of their natural oils. Your hair is left with sheen, moisture, manageability and better color retention."

Och ingredienslistan för schampot (Cleansing Conditioner) ser ut på följande sätt:

Water (Aqua), Glycerin, Cetyl Alcohol, Cetearyl Alcohol, Chamomilla Recutita (Matricaria) Flower Extract, Prunus Serotina (Wild Cherry) Bark Extract, Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Extract, Prunus Amygdalus Dulcis (Sweet Almond) Oil, Aloe Barbadensis Leaf Juice, Hydrolyzed Wheat, Protein, Panthenol, Butylene Glycol, Behentrimonium Methosulfate, Stearamidopropyl Dimethylamine, Polysorbate 60, PEG-60 Almond Glycerides, Amodimethicone, Citric Acid, Menthol, Methylchloroisothiazolinone, Methylisothiazolinone, Fragrance (Parfum, Limonene.

I början ser ingredienslistan bra ut men när man läser lite längre ner i den finns det en del ingredienser som i alla fall inte jag skulle vilja ha i mitt schampo. Jag har länkat till en del av de ingredienser som på Skin Deep inte får ett särskilt bra betyg.

Visserligen är det här kanske ett schampo som är skonsammare att använda för håret än exempelvis ett schampo från Nivea eller Dove, men det är ändå inte helt rent.

UPPDATERAT
: På bloggen bakom etiketten (som tyvärr inte verkar uppdatera längre) kan man här läsa mer om methylchloroisothiazolinone som ingår i Wens schampo. Det ämnet har Wen valt att lägga i sitt schampo och sen beskriva schampot som skonsamt, vilken bullshit.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Den där reklamen har jag också reagerat på! Lyckades dock inte hitta någon ingredienslista när jag sökte. Amodimethicone tycker jag låter som en sorts silikon.

2011-08-23 @ 18:37:18
URL: http://ekolicious.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Efter vad jag har läst så är Amodimethicone en silikon, skin deep ger dock ämnet en nolla så jag antar att det inte är så farligt.

Men jag skulle ändå inte vilja ha silikoner i håret även om de inte klassas som direkt farliga.

2011-08-23 @ 21:41:13
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Pernilla/ekoenkelt

Jag har sett den där hemska reklamen hur många gånger som helst nu. Och det kunde man ju ana, att produkten inte var helt ren.



Det mest intressanta med reklamen är dock när hon tvättat håret med "vanligt schampo" och ser ut som ett riktigt skatbo i huvudet. Det ser snarast ut som om dom gjort en dålig tupering på henne!

2011-08-24 @ 11:59:44
URL: http://ekoenkelt.wordpress.com
Postat av: Malin

Jag såg också reklamen och fick upp förhoppningarna tills jag började läsa ingredienserna.... För min del kändes det som det var lite för mycket dåligt i tyvärr.

2011-08-24 @ 16:25:47
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Pernilla: Delen där de tvättar med "vanligt" schampo har jag inte sett men att de skulle ha gjort en tupering låter inte helt osannolikt, tv-shop är ju inte direkt särskilt trovärdigt och pålitligt om man säger så...



Malin: Wens schampo är inte något jag skulle vilja använda heller, ingredienserna i slutet av listan verkar som sagt inte vara särskilt trevliga.

2011-08-24 @ 18:03:59
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Linda

Mycket bra inlägg men tragiskt. Synd att detta "fenomen" är så vanligt.. Vi som är pålästa förstår innehållsförteckningen men andra människor blir ju totalt grundlurade. Du har inte funderat på att maila företaget? /Linda

2011-08-26 @ 14:12:00
URL: http://www.ecodea.se
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Det är verkligen synd att så många företag försöker lura konsumenterna om att deras produkter är naturliga, idag hörde jag till och med någon prata om att Doves produkter skulle vara naturliga och att, jag citerar, "Dove försöker utelämna all skit från sina produkter"...den här slutsatsen drog de efter att de sett Doves reklamsnutt Evolution.

Jag har inte tänkt på att maila dem tidigare men det skulle man absolut kunna göra, jag skall fundera på det och återkommer om jag gör det

2011-08-26 @ 15:04:01
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Linda: Jag skickade nyss iväg ett mail till dem, få se när svaret kommer sen.

2011-08-26 @ 15:20:19
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Sofie

Usch.. Man blir riktigt ledsen när man märker hur företagen drar nytta av folks okunskap. Det är ju inte så väldigt vanligt att konsumenterna granskar ingredienslistan och det drar de jäkla svinen nytta av.



Publicera gärna deras mailsvar, om du får något.

Skulle vara intressant att se deras svar på tal.

2011-08-27 @ 13:36:12
URL: http://lecapitan.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Det är inte kul med företag som försöker lura konsumenterna och tyvärr finns det så många av dem.



Jag tänkte att jag skulle publicera svaret jag får av dem sen, det vill säga om de ens bryr sig om att svara.

2011-08-27 @ 14:53:48
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0