upprorisk hud


Just nu gör min hud uppror. Jag som tyckte att min blandhud var så lugn under vintern och våren, men sen kom sommaren och nu har jag fullt med röda knottror i pannan (som jag aldrig haft förut), flera finnar än vanligt har dykt upp och dessutom har huden blivit väldigt röd på bland annat hakan och näsan.

Jag misstänker att det till viss del beror på det varma vädret men jag tror inte att det är enda orsaken. Kan det vara jojobaoljan som jag börjat använda i ansiktet? Eller är det för att jag slutade använda Dr. Hauschkas ansiktsolja? Jag blir galen, jag som tyckte att min hud såg så lugn ut i vårast men nu ser den inte särskilt lugn ut längre...

Hur brukar du göra för att hålla huden i skick under sommaren? Brukar du lägga rengörande ansiktsmasker eller byta ut din hudvårdsrutin? Och vad kan man göra till de röda knottrorna (eller också så kallade igenproppade pormaskar) i pannan som vägrar ge med sig?

Kommentarer
Postat av: Agnes

Har också märkt att min hud var mycket finare innan sommaren och solkräm började ställa till det. Har du använt solkräm i ansiktet ofta? För det är verkligen nånting som rubbar balansen i huden, isåfall borde det bli bättre snart. Sen kan jag också rekommendera zink tillskott, jag får aldrig några finnar numera men pormaskar däremot slipper jag inte helt och hållet. Tänkte att det kanske skulle kunna hjälpa dig? Har också hört att det ska vara bra att rengöra ansiktet två gånger :)

2011-08-08 @ 21:51:33
URL: http://agjo.blogspot.com
Postat av: Anna/Fru C

Jag brukar inte ha problem under sommaren utan snarare under vintern. Det kanske beror på att jag har torr hud som tar stryk av den torra luften och kylan. För min del kom vändningen när jag började använda olja istället för ansiktskräm på vintern. Hoppas att du kommer på någon bra lösning!

2011-08-09 @ 08:32:38
URL: http://hemmahosfruc.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Agnes: Jag har inte använt solkräm i ansiktet så ofta utan jag har istället försökt använda en kräm som har inbyggt solskydd eller så har jag försökt undvika att sitta i solen för länge.

Zink tillskott har jag faktiskt också börjat ta för bara ett par dagar efter att jag läste i en bok om hur viktigt zink är för huden, men jag antar att det tar en stund att se den effekt det ger, hoppas huden lugnar ner sig lite av zinken.



Anna: Min hud blir också ovanligt torr under vintern och då har jag också märkt att ansiktsolja hjälpt men nu när det är varmare ute så blir den fetare än normalt. Jag hoppas också att jag hittar någon lösning eller att det reder upp sig av sig självt när det blir svalare igen.

Jag har faktiskt köpt en rengöring och olja idag som jag hoppas skall kunna hjälpa mot knottrorna och finnarna. Får se hur det blir.

2011-08-09 @ 18:52:13
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Agnes

Den kan också vara pga zinktillskotten som din hud gör "uppror", eller rättare sagt rensar ut orenheter. Jag fick också fler finnar och orenheter i början. Ge det en månad eller två så ska du se att huden kommer lugna ner sig! :)

2011-08-09 @ 19:19:43
URL: http://agjo.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Jag skall vara beredd på att zinken kan ge mer orenheter i början, bra att du förvarnade mig på att huden kan reagera på zinken i början. :)

Men jag tror inte att mina problem nu beror på zinken eftersom huden blev sämre redan före jag började ta zink tabletterna.

2011-08-09 @ 20:04:51
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Pernilla/ekoenkelt

Min hud har varit helt fantastisk sen jag började med naturligt, men nu senaste månaderna har min också börjat göra uppror. Själv tror jag det är för att jag slutade använda jojobaolja varje kväll! Jag inbillade mig att det skulle vara jobbigt nu i värmen, men jag har återgått till oljan nu och då har huden blivit bättre igen. Sen har ju jag förvisso ätit tonvis med antibiotika på sistone, och det är väl inte bra för något egentligen (förutom elaka bakterier då).

2011-08-09 @ 20:42:32
URL: http://ekoenkelt.wordpress.com
Postat av: Malin

Kan det vara hormonellt eller något du ätit?

Min hud påverkas mycket av vad jag äter och på sommaren så finns det ju mer tillgång till olika frukter. Jag får "bubblor" i pannan och runt munnen av röda och svarta vinbär eller om jag äter mycket nektariner eller persikor. Grapefrukt går bra och apelsin och citron tål jag inte alls. Övriga tips drick mycket vatten för att rensa ut och gör ansiktsmask. Förstår att det är irriterande när huden gör uppror och man vet inte varför!

2011-08-10 @ 10:12:26
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Pernilla: Min hud blev också mycket bättre när jag började med naturligt men nu har den som sagt inte en av sina bästa perioder. Jag funderade nästan också på att sluta använda jojobaolja nu i sommar men kanske jag fortsätter med den i alla fall.

Hoppas du får sluta med antibiotikan snart, jag förstår att huden inte gillar det något vidare.



Malin: Jag funderade på om det kunde vara något jag ätit men jag kom inte på att jag skulle ha ändrat mina matvanor på något sätt. Förutom att jag kanske ätit lite mer glass än jag borde. Jag vet att min hud inte gillar när jag äter för mycket socker, men den brukar inte reagera så mycket som den gjort nu.

Jag har aldrig varit bra på att dricka mycket vatten men jag försöker bli bättre på det, kanske det kan hjälpa min hud.

Tack för råden gällande frukten också, jag skall tänka på vad jag äter för frukt och se om jag märker något särskilt.

2011-08-10 @ 16:05:47
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0