räddaren i nöden

 

Som jag skrivit om tidigare så har jag till och från haft problem med eksem på händerna. Efter att det lugnade ner sig efter julen så trodde jag att det var borta i alla fall för en tid framöver, men för ett par veckor sedan kom det tillbaka i form av röda, torra och spruckna fläckar på händerna.

 

Jag fattade inte alls vad det berodde på till en början, men ganska snabbt kom jag fram till att det berodde på handkrämen jag använde för tillfället; Lavera Basis Sensitiv Handkräm, som är en vädligt bra handkräm men som ändå på något sätt irriterar mina händer och får eksemfläckarna på dem att bli riktigt ilsket röda. När jag tänkte efter kom jag på att eksemet hade varit nästan helt borta under tiden jag använt Decubals Handkräm. När jag började använda den igen så gick eksemet bort, gissa om det kändes bra. Jag testade också att använda andra handkrämer men alla fick mitt eksem att blossa upp, den enda som funkar är Decubals, som jag ändå inte var sådär jätteförtjust i när jag recenserade den. Men den har visat sig vara en riktig räddare i nöden.

 

Jag måste poängtera att jag inte på något sätt tycker att Laveras handkräm är dålig, jag tycker fortfarande att den är en av de bästa handkrämer jag testat men den funkar helt enkelt inte på eksemiga händer. Jag har funderat på om det kan vara så att det är de eteriska oljorna i de andra handkrämerna som irriterat eksemfläckarna på mina händer, eftersom Decubals handkräm inte innehåller några eteriska oljor, någon som vet om så kan vara fallet?


Kommentarer
Postat av: Evelina - Evelinas Ekologiska Hudvård

Olika eteriska oljor brukar ju rekommenderas till eksemhud eftersom det kan verka antiseptiskt, mjukgörande osv.

Men om det blir värre av den handkrämen tycker jag att du ska prova något annat. Har du smörjt händerna med någon bivaxsalva eller kräm? Bivax är ju läkande och väldigt fett.

Eterisk olja från lavendel är läkande och lugnande.



/Evelina - Evelinas Ekologiska Hudvård

2011-04-10 @ 22:28:30
URL: http://evelinasekologiska.blogspot.com/
Postat av: Estelle

Det är ju absolut inte omöjligt att de är de eteriska oljorna, den doftar ju rätt mycket Laveras handkräm.

Jag är själv känslig för eteriska oljor och måste nästan helt utesluta det i ansiktsprodukter om de inte innehåller väldigt lite av det bara.

Kan ju även vara något annat ämne som finns i?!?

2011-04-11 @ 11:34:24
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Evelina: Bivaxsalva har jag inte testat men det låter ju som en bra grej. Hittills har Decubal funkat bra i alla fall, den innehåller ingen parfym så det var därför jag tänkte att det kanske var eteriska oljor som eksemet inte tålde. Men det kan ju förstås också vara något annat.



Estelle: Ja det kan ju också vara något annat ämne, jag har försökt titta igenom ingredienslistorna lite men jag har inte kommit fram till så mycket förutom att det kan bero på de eteriska oljorna.

Jag kan dock utan problem använda produkter med eteriska oljor i ansiktet, men kanske det beror på att huden är sprucken på eksemområdena och det är därför som jag inte får några reaktioner i ansiktet eftersom huden där är hel. Kanske de eteriska oljorna bara irriterar min hud om de kommer i kontakt med sårig hud, svårt att veta med sådant här.

2011-04-12 @ 11:43:02
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: björn

Hej

jag har en blogg om miljö och kemikalier vissa schampon som innehåller sls - Sodium Lauryl Sulfate kan vara mycket uttorkande och allergiframkallande vad jag märkt därav att folk har klådor på händerna likaså diskmedel kan vara boven. Jag jobbar hårt för att undvika kemikalier och har en liten biodling för självförsörjande ändamål med exempelvis bivaxsalvor och cerat. Ibland blir det lite över av bivaxet och honungen då gör vi bivaxsalva som vi säljer av kolla hemsidan om du är intresserad. Hör gärna av dig med frågor om detta : ).

2014-03-11 @ 23:32:44
URL: http://hamnenshonung.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0