varför naturligt schampo

 

Jag blev inspirerad av columbella, som skrev om sin resa från vanliga schampon till naturliga schampon, att skriva om mina upplevelser av hur håret blir när man switchar över från schampon med sodium laureth sulfate och andra konstigheter till schampon med enbart snälla naturliga ingredienser.


Mitt hår har fått sig ett riktigt upplyft sedan jag bytte ut vanliga schampon mot naturliga.
Under övergångsperioden, från onaturligt till naturligt schampo, blev mitt hår fortare fett än vanligt och hårbotten började klia och blev ibland lite irriterad, då var inte håret i det bästaste av skick.
Men efter tre månader med naturligt schampo blev mitt långa, ofärgade, lite självlockiga hår finare än det någonsin varit förut. Mitt hår som reagerar på minsta lilla fukt med att bli väldigt frissigt är nu inte alls lika torrt och strävt som det brukade vara förr. Dessutom blir det inte fett lika fort som förut, det gör att jag kan duscha håret mera sällan och också på det sättet slita mindre på håret.
Förra vintern när jag fortfarande använde onaturliga schampon hade jag problem med mjäll, ganska mycket mjäll dessutom, då använde jag Head&Shoulders mjällschampo men det hjälpte inte särskilt mycket. Denna vinter har jag visserligen lite mjäll men inte alls så mycket som förra vintern, en förtjänst av naturligt schampo kanske?

Naturligt schampo är inte bara snällt mot håret det är också fantastiskt bra för håret, för aldrig någonsin förut har mitt hår varit så fint som det är nu. Till och med folk i min omgivning har kommenterat skillnaden.

Naturligt är bäst säger jag bara, både för miljön och för en själv. :)



Kommentarer
Postat av: Jenny / Rosella Eco Beauty

Mitt hår som var hemskt för ett tag sen, börjar nu se riktigt fint ut. Men så klippte jag ju av mina superskadade längder också.



Nu har jag bl.a. beställt billigare schampon som Logona, Sante och Neobio, ska bli spännande att se om de kan utmana mina grejer från JMO :)

2010-12-14 @ 21:40:19
URL: http://rosellabeauty.wordpress.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Blir riktigt intressant att se om du tycker att även de billiga schampona håller måttet, jag ser fram emot recensionerna. :)

2010-12-15 @ 19:30:58
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Elena

Intressant läsning - jag började hela min resa mot att byta ut konventionella hudvårdsprodukter mot mer naturliga och rena med just schampo! Hade haft problem med hårbotten länge länge, och till slut bytte jag. Nu, ett år senare, behöver jag inte tvätta håret lika ofta, har minskat antalet produkter utöver just schampo och balsam med säkert 2/3 och hårbotten mår fantastiskt! När kylan kom började det klia lite, men jag använder då en Neem-produkt för hårbotten (från dr Hauschka) som hjälper fantastiskt bra!



Har också lite friss och självfall - hur har du gjort med stylingprodukter?

2010-12-16 @ 09:58:22
URL: http://beautyandbroccoli.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Sedan jag började använda naturligt schampo har jag faktiskt inte alls använt några stylingprodukter, de flesta var jag tvungen att kasta eftersom de innehöll silikoner och andra konstigheter. Sedan dess har det helt enkelt inte blivit av att jag köpt några nya naturliga stylingprodukter.

Men jag har faktiskt funderat på att köpa Neem hårlotion och eftersom du gillar den kanske det blir ett köp. :)

2010-12-16 @ 18:32:06
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Elena

Kan rekommendera ett köp - en prisvärd produkt som funkar!

2010-12-16 @ 22:51:53
URL: http://beautyandbroccoli.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Jag skrev om Neem hårlotion häromdagen i min blogg. tycker också den är superbra. Kul att läsa ännu mer om hår och att övergå till ekologiskt. Jag var precis på väg att ge upp efter att ha provat sen i somras. Först blev håret bra under 2 månader, sen plötsligt blev det värre än någonsin men så nu sen några veckor tillbaka och ett nytt schampo också från Bergamott men inte Hauschka, ( dem utgick ju) men däremot med Hauschkas balsam och hårvatten börja håret bli en helt annan känsla och nu är ändå den värsta årstiden. Jag hoppas det håller i sig. Jag vill hitta bra ekostying till mitt hår så att det inte är alltför mjukt. Det är ingen hit med fina strån som är så mjuka ändå.

2010-12-17 @ 11:08:16
URL: http://ekologiskskonhet.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Neem hårlotion verkar vara en produkt man bör satsa på, får nog gå och se om de har den på hälsokostaffären. Jag använder också Hauschkas balsam och gillar det starkt. :)

2010-12-18 @ 09:08:48
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0