eksem


Nu så här i vintertider har mitt eksem på händerna blivit värre än någonsin. Under sommaren gick det att hålla det under kontroll någorlunda men nu är det värre än det någonsin varit förut, irriterat, rött och sprucket. Jag vet inte vad jag skall ta mig till, tyvärr ser det ut som att jag kommer att bli tvungen att använda vanlig kortisonsalva, med mineralolja och andra trevligheter. Jag har försökt med olika naturliga handkrämer men ingen har hjälpt hittills.

Jag har funderat på att köpa Essential Care Organic Repair Lotion som sägs kunna hjälpa mot eksem, men vet inte riktigt var jag skall få tag på den. Visserligen säljs den på softskin men portot till Finland är ganska så högt, åtminstone förra gången jag beställde därifrån. Mailade dem för flera veckor sedan och frågade om portot men har fortfarande inte fått något svar.

Så här till slut, är det någon som kan ge mig några råd i min kamp mot handeksem?

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Smörj med olja innan du tvättar händerna t.ex sheasmörsolja, sesam eller oliv som är fetare oljor, och blanda gärna olja och kräm när du sedan smörjer händerna. Kortisonsalvor är tyvärr det värsta som finns för eksem, kortisonet lungar bara för stunden och det tunnar ut huden och man är snabbt inne i en ond cirkel, mineralolja är även känt för att föda eksemet och göra det värre. Gör även handmask av havregrynsgröt.

2010-12-22 @ 14:21:39
URL: http://beautyandnature-sweden.blogspot.com/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Okej, tack för råden. Jag har faktiskt också själv märkt att kortison bara hjälper för stunden, när man en gång börjat kan man inte sluta. Men jag skall pröva att blanda olivolja med min handkräm och smörja in händerna före tvätt så får jag se om det hjälper.

2010-12-22 @ 14:26:16
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: jeanette

Jobbig med eksem när de blossar upp. Jag har faktiskt upplevt en mycket positiv lindring med att använda Calendula kräm. Badger Baby Balm med Calendula, Weleda Calendula Baby kräm, Essiental Care - organic calendula balm är några som jag har testat som jag har fått en ganska så bra lindring av.

Hoppas du hittar någon grönare alternativ som fungerar istället för att behöva använda kortison.

2010-12-22 @ 15:41:32
URL: http://gogreenmakeup.wordpress.com
Postat av: Jenny / Rosella Eco Beauty

Min son hade väldiga eksem på handlederna förra året. Jag smorde flera gånger om dagen med en fetare lotion innehållande sheasmör, eftersom jag läst att det kunde fungera mot eksem. För att skydda och mjuka upp ännu mer smorde jag efteråt med bivaxsalvan från Lisen Organics. Detta funkade faktiskt bättre än hans kortisonsalva och andra receptbelagda krämer.

2010-12-22 @ 15:46:05
URL: http://rosellabeauty.wordpress.com
Postat av: Ingrid

Både jag och min bror har haft atopiskt eksem sedan barnsben. Just handeksem har min bror mycket och jag har tagit reda på en hel del åt honom som har hjälpt.



Detta låter flummigt men både min bror och kusin med kraftigt atopiskt eksem både på händer och kropp har blivit helt bra av denna kur:



http://www.regnbagscentret.se/antiparasit-p-93.html



Skall pröva det jag med.



Var alltid noga att ta på dig handskar innan du går ut i kylan. Självklart men viktigare än man kanske tror.



Sov med en bra kräm med silkesvantar över.Ha gärna ett par under hanskarna dagtid också. Läs mer om silke och eksem här:



http://www.medeca.se/eksem-hudbesvar/handeksembehandling/dermasilk



Det duger bra med "vanliga" silkeshandksar från t ex http://www.sidenselma.se/p-84-fingervantar-i-siden.aspx



När du duschar och städar, använd alltid plasthanskar. Särskilt vid schamponering!! Typ engångs som de har i vården är idealiskt.



Mild handtvål utan SLS och liknande är a och o. Smörj in med olja innan precis som Ellinor skrev. Ha en tvålpump och en oljepump! :)



Ang kräm kan du smörja in dig med oljeblandningar eller koka en enkel salva själv på passande oljor, veg. fetter såsom sheasmör och bivax. Det är enklare än man tror!! Kul är det också.

Om passande oljor finns bra info här: http://www.crearome.se/pop.asp?ArticleID=51705&CategoryID=7381&ArticleOutputTemplateID=539&ArticleStateID=2&ParentID=0&ValidDate=2010-12-22+16:53:53&area=/pop.asp



Eftesom eksem ofta är angripet av svamp kan man behandla med svampmedel från apoteket, finns receptrfritt för fotsvamp men kan användas til händer också. Inte den bästa sortens hudkräm men det kan vara värdefullt att trycka ner eksemet med medicinska produkter och sedan behandla med naturliga preparat.

Kortisonlkrämer kan användas under kortare perioder men som en annan skrev så hjälper det inte i längden. Att trycka ner eksem med ganska stark kortison och svampmedel är ibland enda lösaningen tyvärr.



Det var lite av mina råd. Hoppas att något kan vara till nytta. Om du undrar något mer kan du gärna maila på den adressen jag anger här.



Om du vill kan jag skicka en hemkokt , ekologisk salva anpassat för eksem. Det gör jag gärna!



Lycka till och tveka inte att höra av dig!

2010-12-22 @ 17:18:26
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Tack så jättemycket för alla tips och råd, det uppskattas verkligen. Jag skall testa mig fram nu och se vad som hjälper. :)

2010-12-23 @ 08:36:26
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Estelle

Jag hade tänkt ge liknande råd som de här ovan redan gett, men även ett tillägg.

Rapsolja har visat sig ha lika bra effekt som kortison (eller till och med bättre?!? Minns ej riktigt)

Jag tror dock inte enbart på rapsolja, men som blandat med annan kräm eller som jag själv nyligen har gjort en extremt enkel salva på enbart bivax och rapolja :)

Lycka till och God jul på dig!

2010-12-23 @ 12:30:13
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag tycker att du ska prova Dr.Hauschkas nya medserie som är speciellt framtagen för dem med atopiskt eksem. Om du mailar mig din adress så ska jag se till att du får prover.



God Jul!

Katarina

2010-12-23 @ 14:54:12
URL: http://ekologiskskonhet.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Estelle: Jag får ta och köp hem lite rapsolja och se om det blir bättre av den, låter ju lovande om den sägs vara lika bra som kortison.

God jul på dig med! :)



Katarina: Tack så jättemycket, jag kan maila dig min adress senare efter jul.

God Jul! :)

2010-12-24 @ 08:16:26
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Emma

jag fick tips om att smörja in händerna med dermanords jojobaolja och sen deras handkräm direkt efter. och jag får säga att det gjorde min situation med fläckvis väldigt torra händer betydligt bättre.

2011-01-04 @ 19:33:13
Postat av: Signe

Kul att du bloggar! Fortsätt så :D

2012-10-14 @ 08:53:40
URL: http://allasmslan.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0