Antiinflammatorisk mat

 

Något som jag tycker är väldigt intressant att läsa om är antiinflammatorisk kost, som i kortet syftar på hur en del livsmedel verkar inflammationshämmande i kroppen och på så sätt har positiva effekter på vår hälsa. På nätet hittar man massor med information om antiinflammatorisk mat och vad man skall äta om man vill få ut den bästa effekten av sin mat.

 

Här ovan finns t.ex. en bild av en antiinflammatorisk kostpyramid som man hittar här, om man klickar på de olika nivåerna i pyramiden får man mer info om vad som är bra att äta och varför, väldigt intressant och lätt att förstå sig på. :)

 

 

På sidan metabolismadvice har man också listat livsmedel med en speciellt hög antiinflammatorisk verkan på ett överskådligt sätt.

 

 

Om man vill läsa en bok om ämnet kan man t.ex. läsa Sanna Ehdins bok Sannas Matbok - För den självläkande människan som handlar om just antiinflammatorisk kost eller IFD kost som det också kallas, finns på t.ex. adlibris och innehåller också över 140 recept, är väldigt nyfiken på denna.

 

 

Om man är nyfiken på vilka livsmedel man skall undvika om man vill äta antiinflammatoriskt finns en väldigt bra lista på The Conscious Life där man listar de 10 mest inflammationsframkallande livsmedlen. Om varje livsmedel skriver man varför just det livsmedlet är inflammationshöjande, var man hittar det och vad man kan byta ut det till. På listan återfinns bland annat socker, alkohol, livsmedelstillsatser och transfetter.


Kommentarer
Postat av: Hanna Li

Vilket bra inlägg, du har verkligen hittat intressanta och användbara länkar och jag kommer återkomma till det här inlägget! Tack =)

2012-06-10 @ 17:26:05
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Vad glad jag blir att höra det, kul att du gillar inlägget! :)

2012-06-10 @ 19:31:58
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Mitte - Beautycomesclean.se

Jättebra inlägg, tusen tack!

2012-06-11 @ 11:07:51
URL: http://beautycomesclean.se
Postat av: Estelle

Tänker väldigt mycket på sådant och vill verkligen leva efter det med!

Har tillräckligt mycket kunskap om det med...

Men att leva efter det i praktiken är svårt när det säljs godis var man än går här i storstan.

Behöver nog flytta till en liten håla med låååånga avstånd mellan affärerna för att få till det som det är nu.

Men jag gör mitt bästa, äter många gånger hälsosammare än de flesta om man bortser i från chokladberoendet.

2012-06-11 @ 14:37:02
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Micke - CoachMike

Hej,



blev tipsad av min sambo om ditt antiinflammatoriska inlägg. Eftersom jag själv bloggar endel om träning och näring var det extra intressant. Själv förser jag mina kunder med Omega 3 och gurkmeja när de har inflammation.



Med vänlig hälsning, Micke

2012-06-11 @ 15:28:14
URL: http://www.coachmike.se
Postat av: Malin/BilboBlueEyes

Jag har kikat lite på det där, men inte riktigt läst något än.

Så bra att bli påmind om att man kanske borde kika lite närmare på det. :-)

Finns en författare som heter Monica Reinagel som skrivit om det där också. Har inte läst något som sagt så vet inte om det är bra eller inte det hon skriver...

2012-06-11 @ 16:45:54
URL: http://www.bilboblueeyes.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Mitte: Tack själv! :)



Estelle: Ja det här med socker och godis kan vara svårt ibland. Jag har inte ätit socker nu på ett par månader och jag är inte sugen på godis och sånt längre heller.

I början när man "avvänjer" sig från socker brukar i alla fall jag bli väldigt godissugen men bara man kommer förbi det så lockar inte alls sötsaker längre, så bara man bestämmer sig för att sluta äta socker så går det nog bra eftersom det bara blir lättare och lättare att hålla sig borta från det med tiden. :)

2012-06-11 @ 16:59:55
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag har börjat fördjupa mig mer och mer i IFD, verkligen intressant!

2012-06-12 @ 11:46:37
URL: http://passionforhalsa.se/
Postat av: Lisa H

Gillar din blogg med den inriktningen du har, eko/naturlig hudvård och skönhet, men jag gillar den ännu mer när du blandar in såna här bra inlägg om kost och hälsa! :)

PS. Sanna Ehdins bok är värd att köpas!

2012-06-12 @ 19:31:35
URL: http://teamilkandhoney.blogspot.com
Postat av: Estelle

För min del är nog det psykiska suget värst eftersom jag vet så väl med mig att jag använder socker/choklad som tröst/lugnande/antidepressivt m.m.

Det fyller tomrummet där jag inte har lärt mig att hantera känslor på annat sätt :(

Du kanske inte använde sockret på det sättet och fick det lättare att slutare med det just därför.

Hur som helst är det jättebra gjort av dig! :)

Hur gör du när du umgås med folk som vill bjuda på sockerrika grejer och så förresten?

2012-06-13 @ 13:29:11
URL: http://tankarsombankar.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Micke: Omega 3 och gurkmeja är något som jag försöker få i mig mer av, brukar krydda maten lite extra med gurkmeja för dess fina egenskaper.

Inspirerande blogg du har förresten! :)



Malin: Tack för tipset, skall spana in hennes böcker! :)



Mikaela: Ja det är verkligen det! :)



Lisa H: Vad kul att du tycker det! Eftersom kost är något som har börjat intressera mig mer och mer på sistone så känns det kul att få skriva lite om det på bloggen och diskutera med andra för att lära sig mer. :)



Estelle: Det är lite klurigt det där hur man skall göra när man blir bjuden på sött, jag har inte varit på så många ställen där jag blivit bjuden på sött sedan jag slutade äta socker men sist nu när vi var på studentmiddag så åt jag halva desserten och lämnade halva eftersom allt var förbeställt. Men i fortsättningen kommer jag högst antagligen att tacka nej eftersom jag vet att jag inte mår bra av socker, även om det är i små mängder.

2012-06-13 @ 17:40:18
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0