Ansiktsvatten med äcv och grönt te


Jag skrev tidigare om hur effektivt jag tycker äppelcidervinäger funkar som finnbekämpare och nu läste jag nyss om att äppelcidervinäger utspätt med grönt te (i förhållandet 1:3) skall funka bra tillsammans som ett ansiktsvatten, sägs passa alla hudtyper men är speciellt bra för de med finnbenägen hud eller blandhud.

Äppelcidervinägern balanserar hudens pH efter tvätt och verkar samtidigt milt exfolierande, det gröna teet å sin sida verkar lugnande för huden och reducerar oljighet samtidigt som det sägs ta bort lite av äppelcidervinägerns typiska doft om man inte gillar den.

Eftersom hudens pH alltid rubbas efter att man tvättat den med vatten så kan man använda det här ansiktsvattnet efteråt för att återställa pH, rätt pH på huden är bland annat viktigt för att nyttiga bakterier (som bekämpar andra skadliga bakterier) skall trivas på huden.

Någon som testat att ha äppelcidervinäger eller grönt te som ansiktsvatten?

Kommentarer
Postat av: Elin

Spännande att blanda med äppelcidervinäger! Jag har testat vitt te som ansiktsvatten, men inte i några längre sammanhängande perioder så att jag kan ge något utlåtande om det. Det doftar gott och känns skönt på huden iaf :D

Svar: Vitt te som ansiktsvatten låter också väldigt intressant! Kul att höra att du gillade det! :)
Elisabeth

2012-06-15 @ 21:57:50
URL: http://elinsjournal.blogspot.se/
Postat av: Mitte - Beautycomesclean.se

Jättespännande! Har tyvärr inte testat detta än, men grönt te har ju mängder av fina antioxidativa egenskaper! Själv tänkte jag precis testa det gamla husmorsknepet med citronhalvor för torra ambågar. Någon som testat det?

Svar: Har inte testat citronhalvor på armbågarna med man har ju hört mycket gott om det. :) Skall bli kul att höra om du tycker det funkar om du testar!
Elisabeth

2012-06-20 @ 11:58:05
URL: http://beautycomesclean.se
Postat av: ochjagba

Verkar så praktiskt att bara blanda själv! Jag har inte testat själv dock, det verkar så svårt att få till en bra blandning som inte är för stark och inte för svag. Hur gör man för att ansiktsvattnet ska hålla sig och inte bli dåligt? Allt med orenat vatten i håller ju sämre som jag förstått...

Svar: Eller hur! Jag tror inte det borde vara så svårt att få till rätt koncentration på blandningen, jag läste att man skall ta tre delar grönt te och en del äppelcidervinäger, borde funka att mäta upp i ett vanligt deciliter mått eller liknande. :) Antagligen håller inte ansiktsvattnet så länge, har nog inget bättre tips på att få det att hålla längre än att förvara det i kylskåp.
Elisabeth

2012-06-25 @ 16:35:44
URL: http://ochjagba.se
Postat av: Agnes

Det här ska jag absolut testa!!

2013-01-09 @ 18:40:35
URL: http://aghak.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0