Vitamin B5 mot akne

Bildkälla.


Även om jag tycker mig se en liten förbättring ifråga om min hud i ansiktet så är den fortfarande inte alls vad den brukade vara tidigare. Har mycket finnar och röda ärr som blir kvar väldigt länge efter att själva finnen gått bort.
Har nyligen läst på om vitamin B5 och om hur den sägs hjälpa om man har akne. T.ex. här och här kan man läsa mer om vitamin B5.

Har googlat runt på vitamin B5 och efter vad jag har läst så verkar det faktiskt vara många som fått goda resultat av den.

Nu undrar jag om det är någon som testat vitamin B5 och hur det i så fall funkade?

Kommentarer
Postat av: Agnes - Ekolicious

Jag har inte testat B5 men zink, det funkade också väldigt bra :)

2012-02-05 @ 19:10:18
URL: http://ekolicious.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag tycker att de funkar :)

2012-02-05 @ 20:20:44
URL: http://emma-ls.blogspot.com
Postat av: Helena

Jag testade för några år sedan och tyckte att det gav goda resultat, nog det enda preparat som jag testat som faktiskt har gjort vad det lovar. Det som gjorde att jag efter något år till slut slutade var nog mängden, 7 stora kapslar tre gånger om dagen skulle man ta. Min hy blev i alla fall markant slätare och den mesta acnen hade försvunnit efter ett par månader.

2012-02-05 @ 20:20:46
Postat av: Linn

Jag har testat vitamin b5 sen i början av november, jag har dock inte så dålig hy men mitt problem var pormaskar, fet/glansig hud och några ärr som inte ville läka. Den största anledningen till varför jag ville prova var att jag ville se om den hjälpte mot min hud som blev väldigt glansig inom bara någon timme. Tyvärr hjälpte tabletterna inte mot det men det som har funkar är att mina pormaskar nästan är helt borta, jag får fortfarande vissa ibland men det ser mycket bättre ut, tyvärr är det den enda skillnaden jag märkt och kommer nog inte köpa dom igen när de tagit slut. (jag har b5 vitaminerna från greathearth vitamins så man tar en stoor tablett om dagen)

2012-02-05 @ 20:27:56
Postat av: Malin

Jag har testat B vitaminer av alla de slag, men kan inte säga att jag sett någon skillnad.

Det enda jag tor jag sett skillnad med är Efamol d.v.s. nattljusolja. Den ska hjälpa till att reglera östrogenproduktionen. Jag vet inte om det är något som är bevisat enligt läkare, men de säljs i hälsokostaffärer.

2012-02-06 @ 07:04:53
URL: http://www.bilboblueeyes.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Agnes: Jag åt också zink tabletter i somrast och höstast men tyckte inte att de gjorde någon skillnad för min hud, så jag slutade efter ett tag med dem. Men man har ju läst att zink funkar för många så säkert blir en del hjälpta av dem. :)



Emma: Låter bra! :) Hur mycket B5 vitamin tar du per dag?

2012-02-06 @ 12:30:50
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Helena: Ja mängden man skall ta är ganska stor, på vekk.se rekommenderar de till och med att man skall ta 20 tabletter per dag så det är ju inte direkt några små mängder.

Har faktiskt nyss beställt vitamin B5, men beställde pulver istället för tabletter eftersom tanken på att svälja 20 tabletter per dag inte känns särskilt lockande. ;) Hoppas verkligen att det skall funka för mig också!



Linn: Låter ju bra att i alla fall pormaskarna försvann, själv har jag egentligen inte så jättefet hud utan mitt största problem ligger i att så många finnar ploppar upp nuförtiden.

Du märkte inte någon skillnad i ärrläkningen heller?

2012-02-06 @ 12:39:43
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Malin: Efamol slutade jag nyss med, hade tagit de tabletterna i över ett år och eftersom de är rätt dyra och jag inte märkte att de skulle ha någon jättestor effekt på min hud så slutade jag. Nu har det kanske gått nån månad sedan jag slutade och ännu har jag inte märkt att min hud skulle ha blivit sämre.

Synd att b vitaminerna inte funkade för dig, brukade du ta just B5 vitamin eller blandade B vitaminer?

2012-02-06 @ 12:46:14
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: malin

Jag tog B5, B6 och B12.

Det är så svårt det där och veta vad som fungerar.

För mig var det säkert en hormonbrist som hjälptes av Efamol.

Du kanske inte har den bristen utan att B5 är bättre för dig.

Huvudsaken är ju att man hittar något som fungerar! :-)

2012-02-06 @ 20:46:15
URL: http://www.bilboblueeyes.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Okej, ja det är ju väldigt olika från person till person som du säger. Vad som funkar för en funkar inte för en annan osv. Nu håller jag tummarna för att B5 skall hjälpa mig åtminstone lite. :)

2012-02-07 @ 08:54:28
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: mimmi

Jag har länge haft liknande problem. Det som hjälpt för mig är d-vitamin, a-vitamin och att endast tvätta ansiktet med honung och yoghurt samt olivolja för fukt.

2012-02-07 @ 18:42:24
Postat av: Linn

Nej jag märkte ingen skillnad i ärrläkningen, kanske måste man ta dom längre är jag gjort för att se resultat på det också :) Men om ditt problem endast är finnar tycker jag definitivt du ska testa, du har ju inget att förlora ;)

2012-02-09 @ 21:54:27
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Mimmi: Tack för tipsen! D-vitamin tar jag som tillskott men inte A-vitamin, kanske borde testa det också.



Linn: Okej, det var ungefär så jag tänkte också när jag bestämde mig för att testa. :)

2012-02-11 @ 10:35:57
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0