Kaffeskrubb

 

Jag blev ju väldigt förtjust i en tidigare kroppsskrubb som jag rörde ihop ur boken Lisens Örtspa och när den tog slut ville jag röra ihop en ny. Under hösten och vintern gillar jag produkter med lite mer "murriga" dofter som t.ex. vanilj och choklad, medan jag på våren och sommaren föredrar lättare och mer fruktiga dofter. Därför valde jag att röra ihop den här kaffeskrubben.

 

 

Den här skrubben innehåller socker, kaffe, kokosflingor, kakao, mandelolja och lite eterisk olja av apelsin. Alla ingredienser läggs i en skål och sen blandar man alla ingredienser, så det är inte en skrubb som är speciellt svår att göra.

 

 

Så här ser den färdiga skrubben ut. Den doftar väldigt gott och jag känner på mig att det kommer att vara en ren njutning att få skrubba sig med den här i duschen. :) Det här är också en skrubb man skulle kunna röra ihop och ge till någon som julklapp, i en fin burk med en personlig handskriven lapp på.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh vad härlig den ser ut! Hur länge håller en sån skrubb sig fräsch? Måste man förvara den i kylskåpet?

2011-09-30 @ 19:15:44
Postat av: Eva Guillén e BlatteBella.Se

Gud vad mysigt det ser ut, mummsigt ! =D

Postat av: Mona / La Vie est Belle

Mumma! Låter som något man vill äta upp. :) Himla fin presentidé. Har tänkt att ge boken Lisens Örtspa till både mig själv och Mamma.

Du får skriva om vad du tyckte om skrubben så småningom.



Fortsatt fin helg! <3

2011-09-30 @ 22:42:59
URL: http://est-belle.blogspot.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Anonym: Skrubben håller sig 6 månader. Det står inte något om att den måste förvaras i kylskåp men jag brukar ändå alltid ha den i kylskåpet när jag inte använder den, så att den säkert skall hålla sig fräsch.



Eva: Visst gör det! :)



Mona: Du kommer inte att bli besviken på Lisens Örtspa, det är en väldigt härlig och mysig bok. :)

När jag använt skrubben skall jag skriva vad jag tyckte om den.



2011-10-01 @ 07:46:43
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Sofie

Älskar egentillverkade skrubbar! =)

Den här ser riktigt, riktigt härlig ut.

Varför köpa dyra skrubbar när man kan göra en på egen hand.

2011-10-01 @ 11:28:11
URL: http://lecapitan.blogg.se/
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Ja hemmagjorda skrubbar är både billigare och (tycker jag) bättre, dessutom får man själv bestämma vad man vill ha i den och vilken konsistens man vill ha på sin skrubb. :)

2011-10-01 @ 18:44:20
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Qbrium

Åh, bokmärker definitivt det här receptet. Ser super bra ut. brukar själv bara blanda kaffesump och olivolja just när jag ska skrubba mig. Nästa gång blir det precis som receptet ovan (fast med eterisk lavendel) och i burk. Har varit skeptisk på hur länge kaffesump håller sig OK... brukar ju växa på kaffesumpen i kokaren om man råkat lämnat den mer än 3 dagar... :P

2011-10-02 @ 14:49:44
URL: http://4u-yourspace.blogspot.com
Postat av: isabelle

Jag tänkte göra en sån här till min mamma :) Vilket bra recept, hon kommer att älska den!! Men hur mycket ska man lägga av varje del? Hur många dl av socker, kokos, mandelolja etc? :S Tack för svar!

2011-10-09 @ 11:41:17
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Man kan blanda lite själv som man tycker men de exakta måtten som står i boken är följande; 2 dl strösocker, 1 dl malet kaffe, 1 dl kokosflingor, 1-2 tsk kakao, 1-2 tsk rivet apelsinskal och 2 dl mandelolja.

Om du tycker att skrubben blir för lös eller fast är det bara att pröva dig fram med mängden mandelolja, som du ser använde jag också eterisk olja av apelsin istället för apelsinskal, men det går lika bra med båda.

Anledningen till att jag inte skrev ut måtten i inlägget är för att det inte känns helt rätt att lägga ut hela recept ur boken mot författaren.



Lycka till med skrubbgörningen! :)

2011-10-09 @ 12:06:13
URL: http://beautytalk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0