Dags att uppdatera hudvårdsrutinen

 

Precis som rubriken säger känner jag att det är dags för mig att uppdatera min hudvårdsrutin, i mina försök att kontrollera min upproriska och feta blandhud har jag nästan torkat ut den och på så sätt gjort den irriterad. Förutom att antalet finnar blivit flera har huden också känts irriterad på djupet.

 

Dessa tre produkter har varit de jag använt mig av på sistone och av dem är det bara ansiktsoljan från Dr.Hauschka som känns helt hundra. Ansiktsrengöringen från Mádara är visserligen bra och är en hejare på att ta bort smink men huden känns ganska torr efter tvätt och för tillfället känns den inte som den rätta rengöringen för min hud. Ansiktskrämen från MooGoo känns inte heller helt rätt för min hudtyp, tur då att jag hittat ett annat användningsområde för den, jag berättar mer i en kommande recension.


 

Jag har bestämt mig för att börja använda en fetare ansiktsrengöring, för fett sägs ju lösa fett och dessutom vill jag inte torka ut min hud som redan känns ganska torr, samtidigt som den är fet...hur nu det går ihop.

Jag har använt Salviderms Ansiktstvätt nu ett tag och den känns verkligen lugnande för huden, däremot upplever jag att den inte klarar av att ta bort smink helt, ännu efter två omgångar med rengöringen har jag märkt att det sitter kvar en del smink på vissa ställen.

Därför har jag nu siktet inställt på Pais rengöring. Jag tänker följa Hauschkas och Pais filosofi om att inte smörja in sig med kräm på kvällen efter att ha rengjort ansiktet, utan bara spruta på lite ansiktsvatten efteråt. På morgonen sen så använder jag Hauschkas ansiktsolja.

 

Förstås, man kan ju inte få perfekt hy genom att bara använda de rätta hudvårdsprodukterna utan mycket kommer också inifrån. Därför skall jag också se över den biten, bl.a. öka på motionen, dricka mer vatten samt begränsa sockerintaget.

Jag märker att det här inlägget blev lite långt så jag klipper av här och återkommer i något senare inlägg.


Kommentarer
Postat av: Agnes

Synd att ansiktsrengöringarna från MooGoo och Mádara inte var något för dig :/ Den rengöringen jag alltid återkommer till är Burt's Bees djuprengörande ansiktstvätt med kamomill. Jag upplever att den gör skillnad utan att torka ut min hud. Man känner en "mintig" känsla i huden när man använder den vilket jag gillar. Men förutom den så har jag inte heller hittat någon riktig guldklimp än :)

2011-10-08 @ 14:18:58
URL: http://ekolicious.blogspot.com
Postat av: Susanna

Ja det blir ju fort så att när man använder mycket olika produkter till ansiktet så slutar det med att huden bara blir irriterad istället.

Jag skulle verkligen rekommendera Moogoo´s Oil Cleansing Method, som finns på deras hemsida. Jag har, precis som du, blandhy och lätt för att få finnar. OCM använder ju sig av tekniken "fett löser fett" och rengör porerna. Samtidigt tar den bort smink väldigt bra också. Med Oil Cleansing method har finnarna försvunnit helt , bara någon enstaka mensfinne som kan poppa upp ibland :) Ansiktet känns fräscht och otroligt mjukt efteråt! Använder den inte varje dag, utan kanske två-tre ggr i veckan brukar räcka för mig. Resten av dagarna använder jag nån basic cleanser från apoteket.

2011-10-08 @ 15:06:25
URL: http://yeahsussu.wordpress.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Agnes: Rengöringen från Mádara har jag varit väldigt nöjd med tidigare men just nu känns det som att min hud behöver någon annan rengöring. Cleansing Creamen från MooGoo är faktiskt en ansiktskräm, jag blev själv lite förvirrad i början eftersom den hette just Cleansing, lite tokigt namn på en ansiktskräm kan tyckas. ;)

Burt's Bees rengöring skall jag ta en närmare titt på.



Susanna: Jag har testat OCM en del tidigare men också nu. Första gången jag testade OCM använde jag en rengöring med solrosolja och ricinolja och den kändes inte helt hundra för min hud, nu har jag däremot använt mandelolja och det känns bättre för huden.

Tack för tipset om MooGoos Cleansing Oils, om jag beställer från MooGoo någon mer gång kanske det också blir ett köp av en rengöringsolja.

2011-10-08 @ 17:03:33
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Ninni

Skulle verkligen behöva begränsa mitt sockerintag... fast det är ju så trist.

2011-10-08 @ 20:49:11
URL: http://colourbyninni.blogspot.com
Postat av: Cyt

Jag rengör alltid med mandelolja/rapsolja :)

2011-10-09 @ 09:53:10
URL: http://Lennhammer.wordpress.com
Postat av: Malin

Det är intressant att läsa om olika hudvårdrutiner och vad man använder. Jag är ju själv uppe i att testa massa, men jag har nog börjat komma fram till vad som är bra för mig. Det svåra när man testar är ju just att man retar huden genom att hela tiden byta saker, men samtidigt vill man ju hitta det som funkar. Jag tyckte att ansiktsvattnet faktiskt var pricken över i. Jag har haft problem att hitta ett ansiktsvatten som jag tål och till sist så tog jag och testade ren rosenhydrolat från Crearome och det lugnade ned huden direkt. Jag hade alltså samma krämer och rengöring, men när jag började använda ansiktsvattnet så blev den ännu bättre. Den var fin innan med rutinen, men kändes som den var lite lynnig och rosenhydrolatet lugnade den. ;-) Jag såg att Ellinor, Beauty and nature hade skrivit en del om ansiktsvatten. Hon är ju bra på olika hudtyper. Jag är ju bara bra på min egen och vi har väl inte riktigt samma du och jag. Jag har torr och känslig hy, med lite blank t-zon. Men rosenhydrolat ska ju vara bra för alla hudtyper och porsammandragande. Så vem vet?

2011-10-09 @ 10:37:50
URL: http://www.ekovacker.com
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Ninni: Ja det känns ju lite så, men samtidigt så mår i alla fall inte jag så bra om jag har ätit för mycket socker, däremot kan man ju unna sig något gott ibland så att det inte känns som att man går miste om något.



Cyt: Jag har också testat att rengöra med mandelolja på sistone, det funkar bra så kanske jag fortsätter med det en tid framöver. :)



Malin: Jag läste också det där inlägget hos Ellinor och hade redan före tänkt köpa apelsinblomsvatten. Jag har aldrig varit så mycket för just ansiktsvatten, men på sistone har jag börjat fundera på att köpa ett eftersom jag tänkte sluta smörja in mig på kvällen och bara spreja på lite ansiktsvatten. Spännande det lät med rosenhydrolat, om jag märker att apelsinblomsvattnet inte funkar för min hudtyp skall jag testa rosenhydrolat.

2011-10-09 @ 12:29:39
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Håller med dig om Mádras rengöring. Först kändes den mild men nu känns min hud lite uttorkad efer att ha använt den. Jag har torr till normal hud och nu när det är lite kallare än den snäppet för uttorkande. Har gått över till OMC blandat med mild rengöringsmjölk, bl Salviderms. Snart är nog även den lite för skarp om det skall blåsa såhrä mycket.

2011-10-10 @ 07:11:52
URL: http://ingridbbeautiful.wordpress.com/
Postat av: Anna

Hej Elisabet!



Får jag lov att vara nyfiken och undra på vilket sätt MooGoo inte passade dig? Jag blev nämligen intresserad av den när du skrev om den.



Mvh, Anna

2011-10-10 @ 18:39:06
Postat av: Elisabeth-beautytalk

Ingrid: Jag brukar också köra med Salviderms rengöring och sen följa upp med mandelolja för att få bort allt smink, men att blanda de båda har jag inte testat, måste prövas.



Anna: Jag kommer att skriva mer när jag recenserar den, antagligen någon gång i nästa vecka, men en av de saker som gjorde att min hud inte riktigt kom överens med den var att den inte kändes tillräckligt återfuktande, dessutom upplevde jag inte heller några wow resultat ifråga om minskning av blemmor och sånt. Men som sagt så berättar jag mer sen. :)

2011-10-10 @ 20:27:28
URL: http://beautytalk.blogg.se/
Postat av: Anna

Åh det kommer en recension! Då får jag ge mig till tåls tills dess :-).



/Anna

2011-10-11 @ 14:36:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0