parabener

 

Jag tänkte starta en ny kategori där jag skriver om olika ämnen som man skall undvika om man vill ha rena naturliga produkter, huvudsakligen för dig som läser min blogg men också för att jag själv skall få veta lite mera. Vad kan passa bättre att börja med än de fruktade parabenerna.

 

Vad är då parabener egentligen?

 

Parabener (propylparaben, methylparaben, ethylparaben, butylparaben osv.) är ett konserveringsämne som finns i största delen av alla skönhetsprodukter; ansiktskrämer, duschtvålar, smink osv. De fungerar på det sättet att de dödar eller hämmar tillväxten av bakterier.

 

Varför skall man inte använda produkter med parabener?

 

  1. De är hormonstörande, de kan öka eller hämma effekten av hormonerna
  2. De kan ha ett samband med cancer, parabener har påträffats i bröstcancerknölar
  3. Ibland kan parabener orsaka allergiska reaktioner
  4. Parabener är skadliga för miljön

Sedan finns det såklart också de som menar att parabener är helt ofarliga, men varför inte skippa alla konstiga kemiska ämnen när man kan få en lika bra produkt av de råvaror som naturen själv erbjuder, då vet man också att man inte smörjer in sig med skadliga ämnen.

Bland annat renskonhet, softskin, hyvinvoinnin och eleven (till viss del) säljer naturliga produkter utan parabener.

Informationen har jag hämtat här.

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Många forskare anser även att parabener åldrar huden i förtid...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0